El telemàrqueting que es realitza a través de les trucades de mòbil sol ser molt molest. Qui més, qui menys té experiències negatives de comerciants que li truquen a hores intempestives o fins i tot en festius de forma insistent.
Una de les opcions que tenim per evitar aquestes trucades és apuntar-nos a la Llista Robinson, un fitxer de l'Associació Espanyola d'Economia Digital que, en teoria, ha de ser consultat per aquells que vulguin realitzar una campanya publicitària per excloure'n les persones inscrites.
El problema és que, malgrat haver-te inscrit en aquesta llista, els comerciants poden enviar-te publicitat dels seus productes o serveis si ets client o si els has donat el teu consentiment.
A més, hi ha sospites que les empreses no només ignoren aquesta llista, sinó que se'n serveixen per aconseguir una base de dades de persones a les quals bombardejar amb trucades i correus 'spam'.
Per regular aquesta problemàtica, ha sorgit la nova Llei General de Telecomunicacions 11/2022, del 28 de juny, que deroga gairebé en la seva totalitat la Llei 9/2014, del 9 de maig, General de Telecomunicacions (a excepció de la seva disposició addicional setzè i les disposicions transitòries setena, novena i dotzena).
Aprovada l'any passat, la Llei de Telecomunicacions aplicable a partir del 30 de juny, i regula el dret dels usuaris a la protecció de dades personals i la privacitat en relació amb les comunicacions no sol·licitades, així com les trucades no desitjades o 'spam'.
A partir del 30 de juny, doncs, les empreses han de tenir el consentiment exprés de les persones per rebre trucades de telemàrqueting, segons s'estableix en la disposició final sisena de la mencionada llei, que contempla "el dret dels usuaris finals a no rebre trucades no desitjades amb finalitats de comunicació comercial contemplada en l'article 66.1.b) entrarà en vigor en el termini d'un any a comptar des de la publicació de la present llei al 'Butlletí Oficial de l'Estat'", que fou el 29 de juny de 2022.
Cal tenir present que, moltes vegades, aquest consentiment el donem sense adonar-se’n, en acceptar sense llegir gaire els 'Termes i condicions' de les empreses.
No obstant això, cal tenir en compte que les empreses o teleoperadores domiciliades a l'estranger, és a dir, en llocs on la regulació espanyola no resulta aplicable, poden continuar realitzant trucades 'spam' o no desitjades. És més, quan entri en vigor la mencionada llei, és probable que augmenti el nombre de societats o negocis d'aquestes característiques ubicades en països estrangers amb la finalitat d'evitar eficaçment l'abast i les sancions establertes per la referida regulació.