La moto és un vehicle del més còmode i pràctic, més encara a les grans ciutats. Barcelona, per exemple, és una de les ciutats amb major trànsit de motocicletas. És més, al voltant del 33% dels vehicles son motos a causa de les múltiples avantatges com la seva flexibilitat, el poc espai que ocupa a la via pública i el seu baix consum. No obstant això, hem de ser conscients del perill que presenten que els conductors de les motocicletes i els ciclomotors són els més vulnerables junt als ciclistes. Encara que tan sol representen el 2,3% de la mobilitat que es produeixen a les carreteres catalanes, aquest mitjà de transport està involucrat en el 45% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i heretats.
Què és i què tracta el Pla d'Actuació?
Aquest acord subratlla la importància de recopilar informació precisa com a mitjà per combatre els accidents de motocicletes. Segons el conveni signat per l'Ajuntament i la DGT, es faran investigacions i prospeccions per avaluar el grau de compliment de la normativa per part d'aquest col·lectiu, d'una banda, i l'eficàcia de les mesures adoptades per garantir el seu compliment.
Un aspecte crític de l'acord és la diferenciació dels usos de la moto i el seu impacte en els accidents. En aquest sentit, es proposa estudiar la sinistralitat dels usuaris de motos compartides, la mobilitat dels turistes que utilitzen aquests vehicles i la sinistralitat de les empreses de missatgeria i comerç electrònic.
Per tal d'avançar en el coneixement de les causes i la prevenció dels accidents de motos i ciclomotors, l'acord inclou la recollida de dades per obtenir un coneixement rigorós de les característiques del trànsit de motocicletes i ciclomotors i la seva relació amb els accidents.
Quins tipus d'accions es duran a terme?
Arran de l'acord signat el matí del 19 de desembre, s'han establert diverses accions concretes. La formació, les demostracions pràctiques i les campanyes
són exemples d'iniciatives o projectes pilot que intervenen sobre el comportament dels usuaris de motocicletes i ciclomotors per influir-hi.
La tecnologia és un altre aspecte, tant a la carretera com dins del mateix vehicle. Per exemple, l'acord explica com senyalitzar de manera més eficient o utilitzar ajudes tecnològiques a les motocicletes. L'ús de l'armilla coixí de seguretat, qualificat per la DGT com a imprescindible, és un aspecte que es té molt en compte, tant que es començarà a usar el 2023.
Finalment, un tercer nivell de treball són les infraestructures, identificant els punts amb més sinistralitat, millorant les cruïlles, millorant la visibilitat de les motos i millorant els separadors dels carrils bici. Per resoldre aquesta qüestió, cal estudiar els carrils per a motocicletes, un vehicle que, segons Pere Navarro, "ha de ser l'element clau de la mobilitat urbana en el futur".
Finalment, considerem que la seguretat s'anteposa a tota la resta, especialment quan ens referim a la conducció de motocicletes. Per això, és important disposar d'una assegurança que garanteixi la integritat dels conductors a la via pública. A GRUP BUESO disposem d'una pòlissa de vehicles adaptada a les teves necessitats.