Amb la reforma de 6 de maig de 2015 del llibre V del Codi Civil de Catalunya, s’estableix com un dret que qualsevol propietari pugui instal·lar un carregador de vehicle elèctric, pel què no és necessari que obtingui el permís de la comunitat de propietaris, però és imprescindible que es comuniqui, ja que s’ha de seguir un procediment de seguiment per ambdues parts (propietari i comunitat de propietaris), de forma que es compleixi la normativa i es garanteixi la seva execució correctament dintre dels estàndards de qualitat.
És necessari que el propietari disposi d’un projecte tècnic signat per un tècnic competent col·legiat que s’ha d’entregar a la presidència o a l’administrador de la comunitat de l’aparcament amb trenta dies d’anticipació a l’inici de l’obra, tal com disposa l’article 553-36.3 del Llibre V del Codi Civil de Catalunya.
Una vegada ha rebut el projecte tècnic, la comunitat l’ha d’analitzar, verificant principalment dos punts importants:
En aquest període de 30 dies, la comunitat pot plantejar una solució alternativa, tècnicament raonable, la qual s’haurà d’executar en el termini màxim de 2 mesos.
Si en aquest període de dos mesos no s’ha executat la solució alternativa, la propietat pot procedir a la solució prevista inicialment.
Amb la disposició addicional segona del RD 1053/2014 de 12 de desembre, s’aprova la ITC-BT 52 del REBT que defineix les dotacions mínimes de l’estructura per a la recàrrega del vehicle elèctric en edificis o estacionaments de nova construcció i en vies públics.
En aquesta Instrucció Tècnica s’especifica que en fer la primera instal·lació, cal dimensionar les canalitzacions que han de circular per les zones comunes per alimentar el 15% de les places del PRVE instal·lat com són les safates, els forats, els tubs, els dobles envans,
Actualment el PRVEs té el següent rang de potències elèctriques :
• Màxim de 4 Kw.
• Entre 8 i 22 Kw.
• Més de 22 Kw.
És recomanable en un pàrquing comunitari no utilitzar PRVEs de potències superiors a 4 Kw, ja que s’augmentaria la potència demandada de la finca i també augmentaria el risc d’incendi, per tant s’enduririen les mesures de prevenció d’incendi ja que serien més restrictives.
Per sota del nivell -1 no es poden instal·lar PRVEs de potència igual o superior a 8 Kw.
Els PRVEs de potència superior a 22 Kw no es poden instal·lar en edificis d’habitatges.
Si s’instal·len PRVEs de potència entre 8 i 22 Kw s’han de col·locar barreres E60 per a agrupacions de fins a 10 vehicles.
Per a la instal·lació de PRVEs superiors a 4 Kw en nous establiments o existents amb més del 50 % de places electrificades, s’han d’instal·lar ruixadors.
La ITC-BT 52 estableix 4 tipus d’esquemes unifilars o configuracions per instal·lar PRVEs en edificis comunitaris.
• Tipus 1. Esquema col·lectiu amb comptador principal a l’origen de la instal·lació s’utilitza en pàrquing comunitari. En aquest cas, la comunitat de propietaris decideix utilitzar el mateix comptador per a tots els PRVEs, per tant s’han d’instal·lar comptadors secundaris.
• Tipus 2. L’esquema individual amb comptador comú per a l’habitatge i l’estació de recàrrega és el més habitual i es pot instal·lar en qualsevol edifici comunitari.
• Tipus 3. Esquema individual amb un comptador per a cada estació de recàrrega s’instal·la un comptador més amb un altre contracte de subministrament per al PRVE. Aquesta opció no es recomana, solament en situacions especials.
Tipus 4. L’esquema amb circuit o circuits addicionals per a la recàrrega s’aplica principalment en habitatges unifamiliars.
L’augment de la potència contrada ha de ser la darrera opció a emprendre. A continuació, argumentarem altres formes o sistemes de gestionar l’energia, de forma que no sigui necessari augmentar la potència elèctrica contractada de l’edifici.
Com tothom sap, l’escomesa elèctrica d’un edifici és limitada, ja que la secció del seu cable limita la intensitat màxima consumida, amb la qual cosa és possible que la potència disponible projectada inicialment en un bloc d’habitatges s’acabi sobrepassant, donat el nombre de vehicles elèctrics connectats de l’aparcament.
Per fer una bona gestió de l’energia, cal promoure una bona gestió de les càrregues dels vehicles, equilibrant el consum durant tota la franja horària, dur a terme les càrregues dels vehicles durant la nit, que és quan es disminueix la demanda elèctrica dels habitatges, o bé al migdia si es disposa d’energia solar fotovoltaica a la finca.
També hi ha la possibilitat d’instal·lar un sistema de protecció de la línia (SPL) que protegeix la línia general d’alimentació (LGA) de sobrecàrregues elèctriques desconnectant o regulant la connexió dels vehicles elèctrics. Aquest sistema optimitza el sistema de recàrrega, treballant amb la simultaneïtat de càrregues. Aquest sistema s’anomena “Intel·ligència en la recàrrega”.
font; www.cafbl.cat